İhsan MEMİŞ
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği
Genel Başkanı
Dini Bayram Tatilleri İçin Hükümete ve Kurumlara Olağanüstü Çağrı
1-Türkiye de Dini bayram tatillerinde bilhassa yaz mevsimlerinde 81 il arasında bayramlaşmak için şehirlerarası yollara kendi hususi veya ticari araçları ile çıkan yaklaşık 20 milyon vatandaş, 8 milyon motorlu araç karayollarında AREFE gününden önce başlamakta km kareye düşen araç yoğunluğu ilk günlerde 6 kat ve daha sonraları giderek azalmakta ve dönüş içinde aynı yoğunluk tersine yaşanmaktadır. Yani Türkiye OLAĞANÜSTÜ bir hafta yaşamaktadır.Her dini bayram tatillerinde 100 lerce ölü ve binlere yakın yaralıyı HÜKÜMETLER seyir etmektedir.
2-Bu kadar bölünmüş yollar yapılmasına rağmen, bayram kutlamasının ruhuna aykırı ve tüm ülkemizi üzen ve cenaze kaldırılan bir ülkede trafik ve yol güvenliği alanında ne kadar KÖTÜ VE BİLİNÇSİZ şoför yetiştirdiğimiz ortadadır. Çünkü yaklaşık 1600 MTSK ile 250-300 TL ye verilen ve test çözerek imtihana giren SÜRÜCÜ belgesi alanların kalitesi trafik kazalarında yılda sonradan ölenlerinde dahil edilmesi ile birlikte yaklaşık 10.000 kişi ile ortadadır. Burada sistem çökmüş ve AĞIR DEVLET KUSURU YAŞANMAKTADIR.
3-Türkiye'nin 63 bin km karayollarında 01 ile başlayıp 053 kod numarası ile biten 13 adet otobanı, 080 ile başlayıp 982 ile biten 17 adet uluslar arası yolları, 010 ile başlayıp 965 ile biten 48 adet devlet yolu vardır. Avrupa ülkelerinin karayolları uzunlukları ortalama Türkiye'nin 5 katıdır.
2-Anayasamız gereğince devlet vatandaşlarının can güvenliğini sağlamak ve bunlara dair her türlü tedbiri almak zorundadır.Bu olağanüstü DİNİ BAYRAM TATİLLERİNDE nasıl ki BÖLÜCÜ TERÖR için Bakanlar kurulu,Güvenlik kurulu ve daha nice tedbirler alınıyorsa TRAFİK TERÖRÜ içinde 63 bin km uzunluğunda olan tüm yollarımızın havadan ve karadan denetimi içinde tüm tedbirleri almak zorundadır.Bu sorumluluğu öncelikle sürücülere ve daha sonrada denetim içinde Emniyet Genel Müdürlüğüne bırakması çok yanlıştır.Ölümleri bile bile seyir etmektir.
3-Gelişmiş tüm ülkelerde OLAĞANÜSTÜ dönemlerde OLAĞANÜSTÜ tedbirler alınır.Diğer ülkelerde de gerek karadan ve gerekse tüm yol ağı üzerinde YER KOORDİNASYONU sağlanarak havadan tedbirler alınarak felaketlerin önlendiği,kazalara anında müdahale yapıldığı,kuralsızların yakalandığı,ilk yardımların zamanında yapıldığı görülmektedir.
Bu bağlamda HÜKÜMET OLARAK BU OLAĞANÜSTÜ günler için aşağıdaki kararların ve tedbirlerin alınması şarttır.
A-Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı daha çok karayollarına denetim ekipleri koymalı ve daha çok radarla yollarımızın denetimi desteklenmelidir.
B-Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı tüm imkanlarını kullanarak tüm bölünmüş çok şeritli yollarda havadan denetim sistemini de ortaya koyarak helikopterlerini BAYRAM TATİLİ gidiş ve dönüş yollarında denetime vermeli ve yer bağlantısını sağlamalıdır.
C-Her iki kurumun Hava denetim araçları yeterli değilse Genel Kurmayın ve diğer kurumların helikopterleri OLAĞANÜSTÜ BU GÜNLER için acilen görevlendirilmelidir.
D-Bu uygulamada 63 bin km olan karayollarımızın havadan ve karadan denetiminde Emniyet Genel Müdürlüğünde ve her il için YER KOORDİNASYON MERKEZİ kurularak tüm karayolları havadan geniş açı ile denetlenerek araç sürücülerinin daha düzenli ve minimum kayıpla kendi evlerine dönmeleri sağlanmalıdır.Yolların Doluluk envanterleri çıkartılmalıdır. Bu sistemdeki bilgiler ve istatistikler daha sonra değerlendirilerek gelecek BAYRAMLAR içinde sistem geliştirilerek kullanılmalıdır.
E-Tüm karadan ve havadan yapılan denetimlerde araç sürücüleri gece ve gündüz izleneceklerinden sürücüler üzerinde psikolojik baskı olacağından, kuralsız araç kullananların sayısı ,aşırı hız,hatalı sollama gibi olaylar en aza ineceğinden, ölümlerde o derece düşecektir.
F-Devletin görevi bilhassa dini bayrama giden vatandaşlarının can güvenliğini sağlamaksa yukarıdaki tedbirleri almak ve geliştirmek zorundadır.Aksi halde AĞIR DEVLET KUSURU ortadadır. Günlük ortalama 25 kişinin ölmesi ve yüzlerce yaralıyı seyir etmesi çok yanlıştır. Ölen vatandaşlar arasında TERÖRDEN öldü veya TRAFİKTEN öldü ayırımı yapılmamalıdır.Birisine verilen önem diğerine de verilmelidir.Saygılarımızla
04.09.2011
Karayolu Trafik ve Yol güvenliği Araştırma Derneği (KTYG)