Selçuk DEDEOĞLU (*)
Türk Sürüş Akedemisi Genel Müdürü İstanbul
KTYG İstanbul İl Temsilcisi
TRAFİKTE GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ EĞİTİM
Ülkemizde sürücü belgesi almak isteyen adaylara hizmet veren 3.650 sürücü kursu bulunmaktadır. Bu kurslarda sürüş eğitmenliği yapmak isteyen adaylara İllerde İl Milli Eğitim Müdürlükleri tarafından 21 gün süren kurslar düzenlenmekte ve kursun sonunda adaylar 1 saat süren yazılı bir sınava alınarak, başarılı olanlar Direksiyon usta öğreticisi belgesi almaya hak kazanmaktadır.
Ancak eğitimde Direksiyon usta öğreticisi olmak için kursa kayıt olan adaylara otomobil kullandırılarak uygulamalı güvenli ve defansif sürüş teknikleri eğitimi verilmemektedir. Oysaki eğitmen olmak için başvuran adayların büyük bir kısmı maalesef değil direksiyon eğitmeni olmak, Güvenli ve defansif araç kullanacak bilgi, beceri ve yeteneğe sahip değildir. Adayın başvurusu sırasında ibraz ettiği sürücü belgesi yeterli görülmekte ve sadece teorik eğitimler verilerek kurs sonunda direksiyon usta öğreticisi belgesi verilmektedir.
Oysa ki bu eğitime katılan adaylara Algılama, konsantrasyon, soğukkanlılık,intikal süresi,direksiyon hakimiyeti,engelden kaçma ve frenleme teknikleri,hız kontrolü gibi önemli hususlarda eğitimler verilmeli ve eğitimin sonunda adaylar İleri sürüş teknikleri uzmanları tarafından hem teorik hemde uygulamalı sınava tabi tutularak başarılı olanlara belgeleri verilmelidir.
Eğitmen olmak isteyen adayların eğitim eksikliklerini böyle bir uygulama ile giderdikten sonra halen sürücü kurslarında görev yapmakta olan yönetici ve eğitmenlerin de teorik ve pratik olarak aynı eğitim ve testlere tabi tutularak bilgi ve becerilerinin ölçümlenmesi sonucu eğitmenlik yapıp yapamayacaklarının da belirlenmesi gerekmektedir.
Böyle bir uygulama ile halen görev yapmakta olan ve mesleğe yeni başlayacak olan direksiyon usta öğreticileri trafik kültür ve deneyimlerini artıracak ve AB normlarında eğitim verebilecek düzeye geleceklerdir. Ancak bu şekilde Sürücü kurslarından sürücü belgesi almak için başvuran adaylara Trafik kültürü"nün aşılanmasını sağlayarak, Güvenli sürüş tekniklerini öğretmeleri, trafikte yapılan hataları, güvenli bir ortamda uygulamalı olarak göstermeleri ve trafikte oluşabilecek kazaları, trafikte ve trafiğe kapalı bir pist üzerinde uygulamalı olarak yaşatmaları mümkün olacaktır.
Günümüz itibariyle sürücü kurslarındaki yöneticilerin ve eğitmenlerin yetersizliği, Sürücü eğitiminin AB normlarından olmayışı, trafik test sürüşlerinin gece ve gündüz, şehir içi ve dışı olmayışı trafik kazalarını tetikleyen en önemli problem olarak önümüze çıkmaktadır.
Sürücü kurslarının kaliteli ve yeterli eğitimler verebilmesi için öncelikle kurs yöneticilerinin ve eğitmenlerinin Güvenli sürüş teknikleri hususunda Eğitmen eğitimi almaları ve eğitimin sonunda da yeterliliklerinin projede görev alan İleri sürüş teknikleri uzmanlarınca ölçümlenmesi gerekmektedir. Bu uygulama ve kalibrasyon çalışmasının vakit geçirmeden tüm Türkiyede eş zamanlı olarak uygulanması gerekmektedir.
Yukarıda bahsettiğimiz projenin uygulanması uzmanlık ve deneyim gerektiren bir konudur ve ülkemizde bu uygulamayı gerçekleştirecek bilgi birikimine sahip kuruluş ve kişi sayısı oldukça kısıtlıdır. Ancak İçişleri Bakanlığımız nezdinde, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Milli Eğitim Bakanlığı ile yapılabilecek iş birliği ile Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Derneği ve Türk Sürüş Akademisi böyle bir projeyi kısa bir sürede başarı ile hayata geçirebilecek bilgi birikimi, deneyim ve yeterliliğe sahiptir.
Anahtar Kelimeler: Sürücü kursları, Güvenli Sürüş Teknikleri, Trafik kültürü, Sürüş Eğitimi, İleri sürüş teknikleri, Karayolu trafik ve yol güvenliği, Milli Eğitim Bakanlığı,Emniyet Genel Müdürlüğü,MTSK Direksiyon usta öğreticileri.
" Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Derneği İstanbul İl Başkanı
" Türk Sürüş Akademisi Yönetim Kurulu Başkanı -İstanbul/ TÜRKİYE
(*)Trafik Sempozyumunda 09.05.2013 tarihinde tebliğ olarak sunulmuştur.